0 ks - 0,00€ s DPH
Váš košík je prázdny!

IBA DNES!! Špeci kupón 10% zľavu na neakciové produkty- EVENIT10ALL

Rekcia na článok - Zistenia SOI o pochybeniach e-shopov nie sú objektívne, tvrdí SAEC

Napísané: 2012-06-29 Počet prečítaní: 1079
Zistenia SOI o pochybeniach e-shopov nie sú objektívne, tvrdí SAEC Slovenská obchodná inšpekcia (SOI) vykonala začiatkom tohto roka kontrolu internetových obchodov, pričom poukázala na obrovské množstvo nedostatkov. Slovenská asociácia pre elektronický obchod (SAEC) ale tvrdí, že zistenia o pochybeniach nie sú objektívne. „Výklad slovenskej legislatívy je v...

Zistenia SOI o pochybeniach e-shopov nie sú objektívne, tvrdí SAEC

Slovenská obchodná inšpekcia (SOI) vykonala začiatkom tohto roka kontrolu internetových obchodov, pričom poukázala na obrovské množstvo nedostatkov. Slovenská asociácia pre elektronický obchod (SAEC) ale tvrdí, že zistenia o pochybeniach nie sú objektívne.

„Výklad slovenskej legislatívy je v mnohých prípadoch sporný a samotné inšpektoráty SOI si ho nevykladajú rovnako,“ povedal pre Živé.sk Jozef Dvorský, výkonný riaditeľ SAEC. Dvorský tvrdí, že majú konkrétne prípady, kedy bolo isté znenie časti všeobecných obchodných podmienok v jednom prípade v poriadku a v druhom nie.

„Orgány štátnej správy aj médiá mnohokrát prezentujú svoje názory čierno-bielo, t.j. že internetoví obchodníci sú tí „zlí“ a spotrebitelia sú tí „dobrí“ a tí „chudáci“, ktorých chcú všetci poškodzovať. Pritom v mnohých prípadoch je to presne naopak,“ myslí si Dvorský. Podľa neho sú aj takí spotrebitelia, ktorí si z e-shopov spravia „požičovňu“. „Týmto spôsobom si napríklad požičajú drahý fotoaparát na dovolenku alebo plazmový TV na majstrovstvá sveta,“ tvrdí.

Dvorský tiež uviedol, že podľa jeho skúsenosti sú zistenia SOI mnohokrát len formálneho charakteru. „Vyložia si nejakú časť všeobecných obchodných podmienok ako v nesúlade so zákonom, ale ani po úprave a ‘uvedení do súladu‘ to nič nezmení na pracovných postupoch smerom k spotrebiteľovi,“ povedal Dvorský.

„Internetové obchody na Slovensku nie sú žiadne mocné nadnárodné spoločnosti typu Amazon, ale v drvivej väčšine prípadov sú to malé s.r.o.-čky alebo živnostníci so svojimi rodinnými príslušníkmi, ktorí sa snažia vybudovať úspešný internetový obchod, aby ich ako-tak dokázal uživiť,“ hovorí.

„Ak sa v ich všeobecných obchodných podmienkach vyskytnú aj nejaké legislatívne nedostatky formálneho charakteru, v prevažnej väčšine sa to dá pripísať nevedomosti, resp. nejasnosti daného zákona a neexistencii komentárov k predmetným zákonom,“ pokračuje Dvorský. „Rozhodne sa vo všeobecnosti nedá hovoriť o žiadnych úmyselných porušeniach s cieľom poškodiť spotrebiteľa,“ dodáva.

Záruku bezpečného nákupu podľa Dvorského poskytuje hlavne SAEC, ktorý vydáva certifikáty bezpečného nákupu internetovým obchodom. Tie musia následne dodržiavať platné zákony a ďalšie podmienky, ktorých plnenie je pravidelne preverované.

 

Reakcia na článok od EVENIT:

Maria Hirnerova  |  29. 06. 2012 11:33  |  Microsoft Windows 7 Firefox 12.0  |  [217.73.23.xxx]
Pridavam sa ku komentaru.

Velmi casto pocuvam SOI, ako robia tzv. prieskumy internetovych obchodov.
Ano, suhlasim, vela predajcov nevie zverejnit poriadne obchodne podmienky, neuvedu meno firmy, ICO, DIC, neviete s kym komunikujete. V tomto davam za pravdu a potom ja ako zakaznik si rozmyslim, ci z takehoto obchodu nieco nakupit, lebo sa mi nechce zistovat, kto sa za tym skryva.

Ale prevazne je to vela predajcov, kde nie je ziaden problem a snazia sa rozumne kontaktovat SOI aj na vysvetlenie bodu - ako je to s tovarom, ktory zakaznik vrati (a pouzije) - v tomto pripade ano, tovar pride domov, pozriem si ho a ak mi nevyhovuje tak vratim.
Ale zakaznik niekedy porusuje moralne a eticke principy nasej spolocnosti a nezneuziva tento nakup na pozicovnu (napriklad potrebujem si navrtat lustre, tak si kupim vrtacku)! - to uz je pouzity tovar a predajca ho dalej nevie predat. ved ani ked pridem do predajne, tak mi ziaden obchodnik nedovoli s vrtackou skusobne navrtat 10-15 dier a tym znehodnotit vyrobok ku dalsiemu predaju

Osobne som predajca bytoveho textilu *preto uvediem priklad.
Zakaznik kupil postelne obliecky, opral ich a vratil. Nasledne pozaduje podla zakona 108/2000 vratenie komplet penazi, lebo zakon a SOI je na jeho strane lebo to stihol do 7dni.
Chcem predist problemom, volam zakaznicke, ze v obchodnych podmienkach uvadzame ze tovar nesmie byt oprany a zakaznicka sa smeje - dokazte mi to!!!! ze SOI ju v tom podpori a ja ako obchodnik mam smolu.

Pisala som p. riaditelke aj zamestnancom SOI, co v tomto pripade. Lebo su body, kedy tovar nie je mozne vratit PODLA ZAKONA a jeden z tych bodov hovori toto>

****tovaru, ktorý vzhľadom na jeho vlastnosti nemožno vrátiť****

pytam sa, co su to vlastnosti???? doteraz som nedostala odpoved od p. riaditelky, kontaktovala som aj p. riaditela na www.zss.sk a budeme hladat odpoved u nasich tvorcov zakona a rovnako aj v EU.

CIZE MOJE ANO pre moje odvetie bytoveho textilu> zakaznik si moze kupit tovar, skontrolovat obsah, rozmery, farebnost, prijemnost materialu.
MOJE OBROVSKE NIE pre jeho pouzitie (napr. opranie) a hlavne uz z hygienickych dovodov si nemozem dovolit uverejnit zlavu 50% na takyto tovar, lebo doteraz som nenasla zakaznika ktory mi by si kupil rozbaleny, oprany tovar.
MOJE NIE pre certifikaciu SAEC - zial nemozem si ju finacne dovolit, preto som zvolila lacnejsi typ certifikacie. Ale ani certifikacia nie je zarukou kvalitneho obchodu.

***Tolerancia plati pre vsetkych, lebo kazdy obchodnik je aj spotrebitel a naopak. ***


Toto bol jediny priklad, kedy som so zakaznikom nebojovala, doteraz som nic podobne riesit nemusela a zakaznicky aj moj pristup bol vzdy NA SLUSNEJ DOHODE.